Welkom

Leuk dat je op mijn blog komt kijken. Ik hoop dat jij het ook zooo gezellig zal vinden dat je nog eens langs komt.

Startpagina

dinsdag 6 augustus 2013

Urk

Urk is het dorp waar mijn voorouders vandaan komen. Deze
vakantie zou ik er eindelijk naar toe gaan. Ik was er nog nooit
geweest. Het was best een eind rijden maar altijd nog dichterbij
dan dat we vanaf ons eigen huis zouden gaan. Dus na anderhalf
uur kwamen we aan in Urk. Vreemd, het voelt als thuis! De geur
van de haven. Onze familie zijn echte viseters en als je dan dat
water ruikt voelt het bekend. Ook al was ik er nog nooit geweest.
 We hadden wel een doel voor ogen. We wilden weten waar mijn
overgrootouders en mijn oma gewoond heeft en waar mijn
overgrootouders begraven liggen. Mijn moeder had het me
al uitgebreid verteld. Rechts voorin moesten ze liggen. Bij
de begraafplaats aangekomen gingen we op zoek. Uiteindelijk
vond mijn man ze. Links achterin. Heel ergens anders dus
dan mijn moeder had verteld. Maar wel bijzonder om de
graven van mijn overgrootouders te zien.

 Nu nog op zoek naar het huis van mijn overgrootouders. Bij de
VVV vroeg ik het aan de mevrouw achter de balie. Ik vertelde
dat ze naast de dominee hadden gewoond en het grootste huis
moesten hebben gehad. De mevrouw vertelde dat aan de overkant
van de VVV een mevrouw met dezelfde achternaam woonde. Ze
zou het vast niet erg vinden als we haar hier naar vroegen. De dame
was thuis maar wist niet veel te vertellen. Ze was getrouwd met een
neef van mijn oma, maar hij woonde helaas in een bejaardenhuis
omdat hij dementerend was. Zelf wist ze niet zoveel alleen dat
ze in een aantal huizen hadden gewoond. Ze bood ons wel iets
te drinken aan maar dit sloegen we beleefd af. We wilden niet
tot last zijn.
Op de plattegrond die we bij de VVV kregen stond dat
de dominee in het huis met de ogen had gewoond. Dat moest
het dus zijn. We vonden het huis en vroegen de buurvrouw
of zij onze familie had gekend. Dat had ze niet en het was
ook niet zeker of ze in dit huis hadden gewoond want er
gingen verschillende verhalen waar de dominee had gewoond
en het was dus niet zeker of het dit huis was.  
 Na de vakantie liet ik het huis aan mijn moeder zien maar die
dacht toch dat het dit huis niet was.
 
 Dit gezellige brocante winkeltje vonden we in een achteraf straatje.
En... natuurlijk dicht. Op Urk sluit alles rond een uur of twaalf.
De mensen die aan het werk zijn springen op hun fietsen en gaan
dan thuis warm eten. Helaas. Weer pech!
 
Maar.... Ik heb wel Beatrix ontmoet die zelfs de
deur voor me open deed en wel even wilde poseren, haha.

4 opmerkingen:

  1. Wat jammer Judith, dat het bezoek niet bracht waarop je hoopte. Ondanks dat is urk wel een mooi dorp om door heen te lopen en de haven niet te vergeten.
    Ik weet niet of je het blog "Huisje Weltevree" van Alie kent, zij is een Urkse, misschien kan ze je nog wat info geven!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Judith, wel jammer voor je dat je het huis niet gevonden hebt, maar de foto´s zijn wel ontzettend mooi !!

    Lieve groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's! Jammer dat je niet meer te weten bent gekomen. Ga je nog verder op zoek?

    Groetjes,
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor ik ga niet verder zoeken. Ik heb Urk gezien en de graven van mijn overgrootouders. Dat was mijn doel. Zien waar mijn voorouders vandaan kwamen, en dat weet ik nu. Dat is genoeg voor mij!

      Verwijderen

Ik vind het echt heel leuk als je een berichtje voor me achterlaat.
liefs Judith