Welkom

Leuk dat je op mijn blog komt kijken. Ik hoop dat jij het ook zooo gezellig zal vinden dat je nog eens langs komt.

Startpagina

woensdag 12 september 2012

Jezus en Janneke beeldjes



Jezus
  Al een tijdje ben ik op zoek naar het beeldje Janneke. Telkens zag ik het weer langs komen en was er meteen verliefd op. Het viel niet mee om er aan te komen. Steeds was het net verkocht, gereserveerd of te duur. Maar vorige week vond ik er twee op Marktplaats. Jezus en Sint Janneke. Een duo. Waarschijnlijk was het niemand opgevallen omdat ze verkeerd geplaatst waren. Ze stonden niet onder de juiste rubriek. Voor drie tientjes mocht ik ze overnemen. Vandaag kreeg ik ze binnen en ze zijn prachtig! En ik ben blij!



Janneke

                                     
 Maar wie is die Sint Janneke nu eigenlijk? Dit heb ik me steeds afgevraagd. Ik dacht dat het een meisje was omdat het beeld Janneke heet maar het blijkt dus Johannes de doper te zijn als kind. Als je het versje leest begrijp je het. 



Het lied van Jesus en St. Janneke

Lestmaal op ene zomerse dag
Hoort wat ik voor bevalligs zag
Van Jesus en St, Janneke
Die speelde met een lammeke
Al in dat groengeklaverd land
Met een papschoteltje in de hand.
Die witte vette voetjes
Die waren zo bloot
Hun lippekes als koraal zo rood
De zoete vette praterkens
Die zaten bij de waterkens
Het zonneke dat scheen daar zo heet
Zij deden malkandres met melkske bescheet
De een troetelde dat lammeke hoot
En de ander kietelde het onder zijne poot
Het lammeke ging springen
En Janneke ging zingen
En huppelde en trippelde al door de wei
En deze krollebollekes, die dansten allebei.
En als het dansen was gedaan
Zo moest het lammeke eten gaan.
En Jesus gaf wat brooike
En Johannes gaf wat hooike
Ter wereld en was nooit meerder vreugd
Dan de twee kozijntjes waren verheugd.
Johannes zijn kleine neefje nam
En zette hem boven op dat lam.
Schoon manneke gij moet rijden
Ik zal u thuis gaan leiden
Want moeierke die zal zijn in pijn
Waar dat wij zo lang gebleven zijn.
Zij zaten en reden al overhand
En rolde en tuimelde in het zand
En de twee kleine jongeskes
Die deden zulke sprongeskes
En alle de kinderkens zagen hen aan
Totdat ze ten leste zijn thuis gegaan.
De moeder die maakte op staande voet
Van suiker en melk een pappeke zoet.
Daar zaten die twee barbbaartjes
Daar aten de twee slabbaartjes
En waren zo vrolijk en zo blij
Geen koningsbanket en heeft erbij.
Na tafel zo dankten zij onzen Heer.
En vielen bei op hun kniekens neer
Maria gaf een kruizeke
Daartoe een suiker huzeke
En zong hen stillekens in den slaap
En naar het stalleke ging het schaap



                       

Als je na het lezen van dit versje de beeldjes nog eens goed bekijkt zie je ook de verschillen. Het beeldje met Jezus heeft een lammetje. Jezus staat ook wel bekend als de goede herder. Maar Johannes zei ook over Jezus;'  "Daar is het lam van God, degene die de zonde van de wereld wegneemt.

Het beeldje van Johannes heeft duiven. Dit staat voor de Heilige Geest. Johannes zei; "Ik heb gezien hoe de Geest als een duif uit de hemel neerdaalde en op Hem bleef rusten. Ikzelf wist niet wie het zou zijn, maar Hij die mij gezonden had om te dopen in water, had mij gezegd: 'Als je ziet dat de Geest op iemand neerdaalt en op Hem blijft rusten, dan weet je: Hij is degene die doopt in Heilige Geest.' Ik heb het gezien, en mijn getuigenis luidt: dit is de Zoon van God." (Joh. 1: 26-34)

4 opmerkingen:

  1. O die zijn echt schattig. Ik kan me voorstellen, dat je er heeeeel blij mee bent, zou ik ook zijn, hihi.
    Serieus:ze zijn prachtig.Geniet er maar fijn van,

    lieve groetjes, Sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig gedicht (liedje) de beeldjes zijn prachtig ik zelf heb ze ook maar nu ik weet wie ze voorstellen ben ik dubbel zo blij

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig gedicht (liedje) de beeldjes zijn prachtig ik zelf heb ze ook maar nu ik weet wie ze voorstellen ben ik dubbel zo blij

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is juist andersom, je linkerbeeld is Johannes, de kleren verwijzen naar zijn tijd in de woestijn, het lam naar Jezus, het Lam Gods, het rechterbeeld is Jezus, op Hem dalen de duiven neer als Hij door Johannes gedoopd wordt. Bij Zijn voeten ligt de doornenkroon.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het echt heel leuk als je een berichtje voor me achterlaat.
liefs Judith